Saturday, February 23, 2008

ghent part 2

okeh, gua nak sambung citer pasal ghent. seperti mana yang gua da cerita dalam post yang lepas, sebelum sampai ke gravensteen, kitowang menyusur tebing canal dan lorong sempit di patershol. tempat ni tak la scenic gile macam brugge tapi pada aku aku suka.
kat tepi tebing canal ni ada banyak orang lepak-lepak. ada street artist main muzik. ada 3 orang tourists dari malaysia tengah tersengih...macam-macam!
haa... yang kat belakang jessica tu adalah fish market. kalu perati betul-betul, statue yang kat atas bangunan tu adalah neptune, the king of sea. dua lagi status kat belah kiri ngan kanan tu menggambarkan 2 batang sungai yang mengalir di ghent, the Scheldt river and the Leie river.tempat tu tutup sebab dalam proses pemuliharaan so kitowang dapat tengok luar je.

haaa...ni la gravensteen yang gua war-warkan tu.. maksud gua, bangunan blakang gua ngan jessica. gua dah cerita kan pasal gravensteen dalam previous post? so enjoy the photo dulu ok?
ada macam dalam dungeon and dragon tak?
bila nampak baju besi ni gua teringat cerita enyd blyton, siri 5 sekawan yang da ditranslate ke dalam bahasa melayu. tajuk dia misteri menara penunggu. hehe!
tengok la pedang dia...sama tinggi dengan si brenda! eh, lagi tinggi pedang dari brenda!
ni kat puncak dia...gaknye dulu dulu tempat diowang practice main sword ke ha?ni pulak one of the manequin yang menggambarkan salah satu hukuman di zaman medieval dulu. aku rasa askar jepun ada wat benda yang sama kat tanah melayu dulu.
ni pulak gambar kitowang tengah posing atas tembok kat garden gravensteen ni.
okay, lepas gravensteen tu kami menyusur balik the previous path we took and when it comes to a junction, gua nampak papan tanda yang menunjukkan ada begijngof kat area tu. terus gua teringat begijnhof yang ada kat brugge. cari punya cari, tak jumpa so kami pun decided untuk balik. sayang betul rasanya sebab bejinhof kat sini pun antara begijnhof yang diprotect oleh unesco dan of course la scenerynya sangat cantik.
jalan nak balik ni agak jauh sebab ni first time masing-masing datang ghent. and the only guide yang ada adalah the outdated lonely planet book as well as self instinct. tanya-tanya orang, last-last sampai jugak ke st micheal bridge.
paused sekejap atas jambatan for another snappo session! x boleh nampak langsung ruang untuk tangkap gambar..ada je masing-masing nak menyengih!

after reaching the town center, we just followed our previous trail to make things less complicated and reached the station before the next train to leuven. just in time! naik-naik kat dalam train tu, takde pulak seat yang kosong. kaki da macam nak patah time tu. kalau suruh duduk atas lantai pun ada yang sanggup gamaknya.

kami pun jalan dari satu coach ke coach yang lain. dan terjumpa la satu gerabak yang ada plenty of seat. gerabak 1st class. haha! tiket yang kami beli ni hanyalah untuk 2nd class tapi masing masing wat kering je duduk. takde apa yang beza sangat cuma untuk 1st class ada disediakan drinks and maybe some snacks. seat dia pulak lebih comfy, wider dan ada hand rest kat tengah-tengah.

tak lama pastu, tukang check tiket pun datang. dia macam tau-tau je kitowang takde tiket 1st class, terus je dia wat announcement sapa takde tiket 1st class sila-sila angkat bontot dari gerabak 1st class dalam masa 2 minit kalau tak extra charge akan dikenakan. apa lagi...berkeneneng le masing-masing angkat beg. hehe!

kawan-kawan brussels stop kat midi while the rest of us meneruskan perjalanan ke leuven...

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home