Sunday, March 23, 2008

brussels: mini europe, grand place

memandangkan sejak dari first visit lagi kami dah kempunan nak membelasah seafood kat brussels, weekend yang ini kami pun menunaikan hajat di hati.

street ni memang penuh dengan restoran dan cafe yang menjual pelbagai jenis seafood dari lobster sampai le ke segala jenis siput.

aku makan paela seafood. ada kawan kata dia letak wine dalam ni tapi sebab aku tak tau, aku pun best je la order. dah jadi taik pun dah ha...

kenyang. puas hati dan lagi best bila waiter tu cakap our drinks are on the haus. tatau apasal, tapi gua puas hati gile. lepas makan seafood, pegi pulak mini europe sebab taman tu dah bukak akhirnya. gambar kat bawah ni adalah relika bagi europian union punya hq.
seperti mana yang penah diceritakan dulu, mini europe hanya dibuka kembali dalam pertengahan bulan mac. so gua kembali ke brussels untuk menikmati apa benda jadah yang hype sangat dengan mini europe ni. syiok la sebab miniature yang ada kat situ memang real. bayangkan macam mana dia resize bangunan-bangunan tu dengan scale 1:25. ada yang handcrafted dengan material yang bermacam-macam. sebab gua tak sempat mengembara satu europe, i am quite fascinated with all the replicas.

ni pulak replica bath..menatang apa bath tu? cuba baca kat sini. yang dalam gambar ni adalah the circus, which consists of three long, curved terraces designed by the elder John Wood to form a circular space or theatre intended for civic functions and games.

gua suka gile eric johnson main lagu cliff of dover. dan kat atas ni pulak adalah replica castle on white cliff of dover..

replika-replika yang ada tu dilengkapi dengan lagu kebangsaan negara-negara berkenaan di samping ada la scene-scene yang digerakkan oleh machine. sebagai contoh, berlin wall yang mana ada scene tembok berkenaan dipecahkan dengan buldozer and all. tapi satu je la, nak tangkap gambar payah sebab ada je orang lalu lalang kat belakang, tak jadi la gua nak jadi gergasi kan?

yang ini, tembok berlin. siap ada jentolak yang kalau kita tekan button tu bergerak dan memecahkan blok-blok tembok tu. cute je...

lepas abis round mini europe, kami terus berkejar-kejar naik metro menuju ke central station balik untuk membeli coklat untuk di bawa pulang ke malaysia..

cantik gile deco display kedai-kedai coklat ni. harga? ada yang mahal ada yang murah. tengok quality dan kat mana kita beli. heheh! kalau nak belasah neuhaus ke godiva ke, pandai-pandai la fork out you money lebih sikit kan? nak murah beli le style leonidas ke apa ke..tapi rasa dan design ni kureng sikit la kut?

ni tak payah nak elaborate panjang la kan. masalahnya, macam nak tercabut tangan masing-masing membeli belah. gua sempat beli lacey stuff untuk mak gua kat salah satu kedai lace kat situ.

balik dari brussels ni, nak dijadikan cerita pulak, kitowang salah amik train. cam cilaker, train tu pegi airport tapi tak pegi leuven. rupa-rupanya kami naik train yang lebih awal dari trains ebenar. apa lagi, kena la tunggu dekat 15 minit kat airport sebelum train sebenar sampai. hehe!

Labels: , ,

1 Comments:

At June 26, 2008 at 12:17 PM , Anonymous Anonymous said...

ho ho ho.. lawak la hang pa ni.. tapi tak pe.. at leat boleh la jalan² kat belgia yg aman damai macam mayat hidup ni.. he he he he

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home